Lemurai.lt Po elektriniais debesimis - fantastinis realizmas, kuris žeidžia - Lemurai.lt
Monday 19th August 2019,
Lemurai.lt

Po elektriniais debesimis – fantastinis realizmas, kuris žeidžia

Lemurai.lt 2015-03-22 Filmų apžvalgos, Kinas
“Kino pavasaryje” pristatoma Aleksėjaus Germano Jaunesniojo antiutopija nubloškia mus į žvarbią 2017-tųjų Rusijos žiemą. Kaip ir dabar, šalyje – karo nuojautos, nepriteklius, emigracija ir propaganda. Filmo centre atsiduria nebaigtas statyti didžiulis novatoriškas pastatas, kurio savininkas mirė, o paveldėtojai blaškosi, nežinodami, kur dėti neįgyvendintą tėvo svajonę. Lygiagrečiai įsipina dar kelios siužeto linijos, kurios galiausiai susilieja į vientisą slogią istoriją. Po dulkėmis, debesimis ir purvinu sniegu režisierius laidoja kadaise didingą Rusijos kultūrą. Išdžiuvusi upė ir griūvantys pastatai užsimena apie koja kojon einančias ekologinę ir ekonominę krizes. Ir, kai jau jautiesi beveik galutinai pribaigtas niūrios atmosferos, režisierius meta tau šiek tiek vilties – žmogiškumo. Simbolių ir kodų jūroje Germanas Jaunesnysis dėlioja daugiau ar mažiau matomas užuominas apie tai, kad net žlungančioje civilizacijoje išlieka aukštų žmogiškų idealų pėdsakai.
UnderElec1_2Pats režisierius viename interviu pripažįsta, kad jo juosta skausminga ir žizofreniška. “Žiūrovas turi kentėti”, – sako kūrėjas. Ir iš tiesų beveik pustrečios valandos kino salėje jaučiausi klimpstanti vis giliau į realybę, kurioje nenoriu būti. “Bet baisiausia, kad tai realu, kad taip viskas ir vyksta” – šnabždėjosi po filmo sunkiai produktą virškinantys žiūrovai. Lėtai, vangiai kilo nuo kėdžių. Ir išsinešė su savimi šiek tiek baimės dėl ateities, kuri geriau neateitų. Patiko ar nepatiko? Tokie filmai per šitą prizmę nevertinami. Tai vienareikšmiškai yra menas. Jis yra sunkiasvoris ir piktas. Lėti, tapybiški kameros judesiai, teatrališki sprendimai, sunkūs ir kartais gluminantys dialogai. Tai yra filmas, kurį rekomenduoju pamatyti vien jau dėl ryškaus atotrūkio nuo tos produkcijos, prie kurios priprato mūsų europietiški smegenys. Germanas Jaunesnysis tikina, kad šis filmas sunkiai suprantamas ne rusams. Bet pasistengti verta.
Juosta įdomi ir savo atsiradimo istorija. Tai dabar jau sunkiai įsivaizduojamas bendras Rusijos, Ukrainos ir Lenkijos kino projektas. Tris metus kurtas preciziškas darbas. Jo operatoriai Jevgenijus Privinas ir Sergejus Michalčiukas Berlyno kino festivalyje apdovanoti „Sidabriniu lokiu”. Nors iš pradžių baimintasi, kad juosta apskritai negims dėl lėšų stygiaus. Dabar juosta lyginama su  “Leviatanu”, filmu, kuris tėškė Rusijos valdžiai į veidą nesaldžią tiesą apie tai, kaip gyvena šalies žmonės. Pats režisierius yra garsiojo Aleksėjaus Germano sūnus, tęsiantis tėvo tradicijas. Germanas garsėjo kritišku žvilgsniu į sovietinę Rusiją, ne visos jo juostos praėjo sovietinės cenzūros patikrinimą. 

Trumpai:
Pasivaikščioti “po elektriniais debesimis” bus sunku. Tačiau iš kino salės išeisite kitokie, nei įėjote.