Lemurai.lt Hayao Miyazaki – animacijos stebukladarys - Lemurai.lt
Monday 20th November 2017,
Lemurai.lt

Hayao Miyazaki – animacijos stebukladarys

Goda Butkutė 2015-06-26 Kinas, Kūrėjai

Pirmuosius Miyazaki darbus atradau netyčia, prieš gerą dešimtį metų tiesiog junginėdama kanalus. Viename iš jų užtikau užburiantį (žinau, kad šitas žodis, kalbant apie daugelį dalykų, skamba kiek perspaustai ir kvailai, bet, kalbant apie Miyazaki animaciją, geresnio žodžio negaliu atrasti) animacinį filmą apie mergaitę, įstrigusią dvasių pasaulyje. Tai buvo kažkas tokio, o gal, tiksliau būtų sakyti, kažkas KI-tokio. Visuose Hayao Miyazaki kurtuose filmuose labai ryškiai jaučiama japoniška dvasia, bet ne toji, kurią gali aptikti tradiciniuose anime filmuose, kur viskas yra grandioziška ir visada būna daug mūšių ir kraujo. Nesupraskit manęs klaidingai, aš mėgstu anime žanrą, o trumpas serialas, pavadinimu Helsing, mano galva, nusipelno atskiro aprašymo, tačiau užaugusi su tokiais filmukais kaip Digimonai ir Drakonų Kova, prie šio stiliaus jau buvau įpratusi. Tuo tarpu Myazaki pasiūlė visiškai kitokią perspektyvą – jo filmai yra persmelkti paslapties ir subtilumo, juose tvyro nuostabi stebuklo nuojauta ir visuomet teigiama mintis, jog gyvųjų pasaulį ir dvasių pasaulį skiria tik plonytė širma, už kurios laukia nuotykiai ir pamokos, nepanašūs į nieką kitą. 

Nuostabūs fonai, keistas ir žavus būtybių ir vietovių dizainas (jau vien ko vertas vaikštančios pilies iš filmo Howl‘s Moving Castle dizainas), keisčiausi ir neįtikimiausi veikėjai, padedantys pagrindiniams herojams – visa tai susipina į patirtį, kurios greitai tikrai nepamirši.

MiyazakiMiyazaki animacijos srityje dirbo beveik pusšimtį metų ir kartu su kolega Isao Takahata įkūrė nepaprastai garsią Japonų animacijos studiją Studio Ghibli. Turbūt geriausias jo darbas – 2001 metų filmas Spirited Away, buvo pirmasis japonų animacijos filmas, pelnęs Oskarą. Myazaki animacijoje vienas svarbiausių elementų yra puoselėjamos vertybės – šeima, gamta, draugystė – tai temos, kurios nuolatos atsikartoja ir yra vienos iš kertinių jo filmuose. Taip pat išskirtinis bruožas yra tai, jog daugelyje jo filmų pagrindinės veikėjos yra merginos arba mažos mergaitės – tai stiprios, drąsiai į sunkumus ir nuotykius žengiančios, geros širdies veikėjos, kurių ryžtas padeda joms įveikti visas negandas. Miyazaki taip pat retai filme vaizduoja „blogiečius“, tokius, kokius mes juos esame pratę matyti. Kur kas dažniau jo filmuose arba atvaizduojamas pagrindinių veikėjų gyvenimas, kuriame jie tiesiog bando įveikti kilusius sunkumus ar susigyventi su realybe – ypač gražiai tai pateikiama viename senesnių jo filmų – My Neighbour Totoro, kuriame pagrindinės veikėjos, dvi jaunos mergaitės, įsikrausto į namus su savo mylinčiu, bet kiek išsiblaškiusiu tėčiu ir susiranda neįtikėtiną naują draugą, kuris padeda joms išgyventi šį laikotarpį, pamilti savo naujus namus ir nepalūžti laukiant, kol pasveiks jų sunkiai serganti mama. Kituose filmuose blogiečio vaidmuo atitenka veikėjams, kurie filmo pabaigoje išmoksta pamoką, arba atskleidžia, jog jie nėra blogi iki sielos gelmių, bet verčiau nesuprasti, arba po blogais darbais ir „blogiuko įvaizdžiu“ slepiantys nuoskaudas ar nesaugumo jausmą ir filmo pabaigoje gaunantys galimybę pasitaisyti.

Miyazaki filmai stulbina savo subtilumu ir žmogiškumu, bei žavi savo kitoniškumu, todėl jie visada bus verti žiūrovų dėmesio ir susižavėjimo. 

Parašykite savo nuomonę